4 הדברים הכי חשובים לפני שמתחילים לבנות אתר אינטרנט לעסק

שיתוף

אז החלטתם להקים עסק, קודם כל – מזל טוב! והמון בהצלחה, והיום כבר ידוע שאם אין לכם נוכחות ברשת – קשה להשיג לקוחות, אמינות העסק לא בשמיים ולקוחות לא ימהרו להתקדם איתכם אם לא תהיה להם את האפשרות לקבל את פיסת המידע הבסיסית בזמן ובמקום שמתאים להם.

אז לפני שמתחילים וצוללים לבנות אתר אינטרנט לעסק שלכם, יש 4 דברים חשובים שצריך להתייחס אליהם לפני הכל, ועליהם אני אדבר במאמר הזה.

1. בחירת שם דומיין – Domain

אחד הדברים הבולטים בכל עסק מצליח הוא השם שלו, ככל שהשם קליט יותר, מתגלגל בקלות על הלשון וקל לזכור אותו – כך אנשים יותר יפיצו אותו והתייחסו אליו.
שם הדומיין, או באנגלית Domain, הוא הזהות שלכם ברחבי רשת האינטרנט, השם שתבחרו ישמש אתכם להציג את העסק, להוסיף לו שירותי דואר ועוד… לכן כאשר אתם פונים לבחור שם – זכרו שהוא צריך להיות קליט, זכיר ופשוט.
דוגמה לדומיינים שאפשר לקבל מהם השראה:

  • ynet – דומיין של העיתון הידוע – ידיעות אחרונות – כדי שיהיה כל יותר למשתמשים לזכור ולגלוש אליו, קיצרו את השם עבור רשת האינטרנט.
  • N12 – האתר של חברת החדשות של ערוץ 12, במקום שיהיה דומיין שכולל את המילים news או channel – בחרו לעשות שם קצר במיוחד.

יש גם דומיינים שהכתיבו לעסק את שמו, כמו למשל:

  • google
  • walla
  • waze
  • wix
  • ועוד רבים, טובים ומוכרים

2. בחירת שרת אירוח אתרים מתאים

כאשר פונים קדימה ורוצים שכאשר אנשים יקלידו את שם הדומיין שלכם בדפדפן (לא במנוע חיפוש) – והאתר שלכם יעלה, צריך לבחור את המקום ממנו יגיעו הקבצים למחשב של המשתמש, כדי לבחור את השרת הנכון צריך להקפיד על מספר דברים:

  • האם השרת הוא שרת פרטי או שרת שיתופי – לכל אפשרות יתרונות וחסרונות, צריך לבחור את מה שמתאים בהתאם לצורך של האתר שלכם.
  • מה הם המגבלות שספק האירוח מקנה בשימוש בשרת.
  • מה מהירות תגובת השרת ורוחב הפס העומדים לרשותכם.
  • עלות אל מול מה שתקבלו מספק השירות.

על הנקודה האחרונה הייתי רוצה להתעכב קצת יותר – כיוון שהיא בסופו של דבר הנקודה שבד"כ נוטים להתעלם ממנה.
מלבד רוחב פס, מהירות, נפח, תעבורה וכו', יש דברים שצריכים להתבצע מאחורי הקלעים באופן שוטף, ואני מדבר על תחזוקה.
אם יש לכם בית עסק, למשל חנות קטנה ומגניבה, נראה לכם הכי טבעי שהמדפים יהיו מסודרים ונקיים, בטוח שלא הייתם נותנים לדלת שלא נסגרת להישאר פתוחה, ומה עם המזגן שלא עובד? הייתם מצליחים לשרוד את הקיץ או החורף הישראלי בלי שהוא ייתן עבודה?
גם באתר אינטרנט חשוב שנוודא שנעשית עבודת תחזוקה כך שנזכה לזמינות של 99% מהזמן (כבר ברור שאין 100%, נכון?)…

אז איזו תחזוקה צריך לעשות? מי אחראי לזה?
אני אתייחס לאחריות שצפויה להיות מצד חברת האירוח, כיוון שהשרתים עליהם הקבצים שלכם מאוחסנים הם ציוד פיזי של חברת האירוח, ולכן לנו כאורחים אין יכולת לבצע שום פעולה על גבי השרתים הללו.
כאשר בוחרים חברת אירוח, אני ממליץ לוודא מספר דברים:

  • האם לשרת הפיזי / הוירטואלי יש גיבוי? והאם הוא מאוחסן במקום בטוח ומוצפן?
  • מה צפי התאוששות במקרה שהשרת נופל? והאם החברה מבצעת בדיקות תקינות שחזור מעת לעת?
  • האם לחברה יש אפשרות לספק אירוח הכולל רפליקציה חיה של שרת אחד מול שרת נוסף בזמן אמת, כך שאם השרת הראשון נופל, השני מיד נכנס לפעילות – שירות זה יקר ולכן מומלץ בעיקר לחברות גדולות, אבל כדאי שתכירו את זה.
  • האם מתבצע גיבוי לחשבונות (אתרים) המאוחסנים על גבי אותו שרת, והאם הגיבויים מאוחסנים ומוצפנים בשרת נפרד או באותו שרת?
  • האם השרתים עוברים עדכוני גרסאות לתוכנות?
  • האם השרתים עוברים עדכונים ושדרוגי חומרה?

הרשימה הממוקדת הזו היא בהחלט בסיס טוב לוודא שהחברה שאיתה אתם הולכים לעבוד – מתייחסת ברצינות למקרים חריגים שלא עולים על דעתכם, ובמקרה הזה – מה קורה כשיש אסון.
אל תהיו שאננים – ותתייחסו גם לזה.

3. בחירת שירותי דואר אלקטורני

כל עסק שנפתח – המטרה שלו היא להישאר קיים ופעיל, הרבה פעמים כשאני רואה עסקים שמתחילים את דרכם, עולות כמה שאלות בנוגע לשירות המיילים, למשל:

  • למה בכלל צריך מייל ממותג?
  • למה להשקיע בשירות מייל ממותג אם יש חברות שמספקות את זה בחינם כמו gmail, wall, yahoo וכו'?
  • יש כבר שימוש בשירות דואר עם תיבה פעילה וכולם מכירים אותה, למה להחליף?

אין ספק שאלו שאלות חשובות, שאלות שבעבר הייתי שוקל בכובד ראש כי ההוצאה על שירות דואר אלקטרוני ממותג היה לרוב סכום עצום, כיום חברות שמספקות שירותי דואר חינמי, לרוב גם מספקות אפשרות להשתמש בשירות שלהן עם כתובת הדומיין שלכם.

עכשיו, אני אשאל אתכם שאלה אחרת – אם הייתם מקבלים הודעת דואר מכתובת דואר אלקטוני כזו: "[email protected]", וההודעה הזו אכן חשובה לכם כי היא מעדכנת אתכם על הזמנה שקיבלתם ואתם מחכים לה, האם הייתם ממהרים לפתוח אותה?
לעומת זאת – אם ההודעה הייתה מגיע מהכתובת "[email protected]" מה דעתכם הייתה התגובה שלכם לפתיחת ההודעה?
אני יכול להגיד לכם בוודאות שרוב האנשים יגידו שאם ההודעה הגיע ממקור מוכר כמו שם הדומיין ממנו ביצעו את הרכישה – ההרגשה לפתוח את ההודעה מלווה בציפיה גדולה, ועם הרבה פחות חשש.

זו רק נקודה אחת שאנחנו יכולים להתייחס אליה, נקודה נוספת שמתייחסים אליה – היא כמובן עלויות – כפי שהזכרתי קודם, חברות גדולות כמו google ו-microsoft אכן מספקות אפשרות שימוש בשירותי הדואר שלה עם סיומת הדומיין שלכם, העלויות מזעריות כשמנהלים את השירות בצורה נכונה.

אם כבר ציינתי שהמטרה של עסק היא להישאר פעיל, ואולי אני מסתכל כמה שנים טובות קדימה, ומטבעו של הזמן יהיו שינויים, המייל שלנו היום משמש גם כשמירת היסטוריה, האם הייתם רוצים שהכל ימחק? יועבר למקום אחר? או שישאר כמו שאתם מכירים?
הרבה שירותי מייל חינמיים או כחלק משירות אירוח האתר וכו' מספקים שירות בסיסי של שליחה וקבלה של הודעות, ביצוע העברת מידע, במיוחד שמדובר בכמות גדולה – לפעמים הופך לסיוט שלא נגמר, כי גם אם עבר המידע – הוא לא יהיה בדיוק כמו שהיה, מוכנים לקחת את כל ההודעות ולסדר אותן מחדש?

שימו לב! טיפ קטן – בשנים האחרונות נושא האבטחה ושליחת מיילים מאתרי אינטרנט הולך ומתחזק, וזאת על מנת למנוע הצפה של הודעות ספאם לתיבת הדואר הנכנס שלכם, לכן לא משנה באיזה שירות תבחרו – תוודאו עם ספק השירות שהכל הוגדר כמו שצריך.

4. יכולת שליטה מלאה

תעצרו! אני לא מדבר על כך שאתם צריכים לדעת איך, איפה ומה לעשות, בשביל זה יש בעלי מקצוע ואנשים שזה התפקיד שלהם, והתפקיד שלכם הוא לוודא שיש לכם את הבעלות על הנכס היקר הזה שנקרא אתר אינטרנט.

מה זה אומר? ואיך זה קורה? אני אפרט בקצרה.

  1. שליטה על דומיין – יש שתי אפשרויות במקרה הזה – או שאתם רוכשים דומיין בעצמכם דרך אחד הרשמים, או שיש מישהו שמטפל בזה עבורכם, בכל אחת מהאפשרויות הללו – חשוב שתוודאו שבעלות על הדומיין רשומה על שמכם או שם העסק, ועם כתובת מייל פעילה וזמינה גם בעוד 10 שנים.
    הרבה פעמים אני נתקל במקרים בהם מישהו רושם פרטים לא זמינים או רושמים עבורו דומיין על שם מי שביצע את הפעולה, ובכך אם אתם באים כבעלי הנכס לבצע פעולה, אין לכם שום זכות לבצע אלא אם הדרישה מגיעה ישירות ממי שרשום כבעלים.
    האם הייתם רוצים שהבית שלכם יהיה רשום על שם מישהו אחר, ולא תהיה לכם שום זכות חוקית עליו? מאמין שלא.

  2. שליטה על שירות האירוח – במקרה הזה, מדובר הרבה פעמים בשרתים ומערכות מורכבות, ולכן צריך לדעת מה לעשות ואיך.
    אבל! זה לא אומר שאתם נשארים מאחור, תמיד תוודאו אם אפשר לקבל גישה למערכת ניהול חבילת האחסון (זה בד"כ השירות שמתאים לחברות קטנות או לעסקים מתחילים).

    בחלק מהמקרים זה לא אפשרי – מבחינת נהלי אבטחה וכו', מקובל וידוע – אז מה עושים במצב כזה?
    במידה ויש לכם אתר שבנוי על מערכת ניהול התוכן WordPress – וודאו שקיבלתם גישת ניהול (גישת אדמין) למערכת, גישה זו מאפשרת לייצא את המידע של האתר (בלבד) ולהתקין אותו בשרת אחר.

    בכל מקרה – חשוב שבכל מצב יהיה לגם גיבוי עדכני, איך עושים את זה? מבקשים שישלחו לכם גיבוי עדכני של האתר כל תקופת זמן שאתם חושבים שצריך, אם האתר מתעדכן הרבה, עדיף אחת לחודש, ואם הוא די סטטי, אפשר גם אחת לחצי שנה.

    בצורה הזו אתם מוודאים שלא משנה מה קורה לחברת הפיתוח או המפתח, לשרת, או כל גורם אחר שמטפל לכם באתר – תמיד תוכלו להיות עצמאיים ולפנות לגורם אחר שיעלה את האתר במקום אחר.

  3. שליטה על שירותי המייל – זוכרים שהשירות הוא על הדומיין שלכם? במצב כזה – צריך שיהיה תיבת מייל זמינה למקרה חירום – ופה המקום שלכם לדרוש שכתובת המייל לשחזור תהיה כתובת המייל הפרטית שלכם (מחוץ לארגון).
    חוץ מזה, בכל מערכת כזו כאשר פותחים חשבון – הכתובת הראשונה בד"כ משמשת גם כחשבון העל (ניתנת לשינוי) – החשבון שיכול לעשות הכל – המלצה ממני – תבחרו את שם התיבה כתיבה של מי שהחברה בבעלותו, וכמובן זו תהיה התיבה שתשמש אותו – ולו יהיה סיכוי שהיא תלך לאיבוד, או לא תהיה בשליטה של גורם מטעמכם.

אני כולי תקווה שמצאתם כאן את המידע שיעזור לכם להתקדם בחשיבה לקראת הקמת אתר אינטרנט לעסק שלכם, כמובן שאם יש שאלות, אני תמיד שמח לשמוע ולעזור.

שיתוף

אני כאן...
השאירו פרטים ואחזור אליכם.
במה אוכל לעזור היום?
אני כאן...
השאירו פרטים ואחזור אליכם.
במה אוכל לעזור היום?