זה לא כל כך נעים להיות בגן סגור

שיתוף

לא, זו אינה טעות – אמנם ההשראה לשם המאמר הזה היא בהחלט השיר המוכר והידוע "גן סגור" מהאלבום "הכבש השישה עשר"… אך במאמר זה נעסוק בנושא מצידה השני של הגדר, כאשר בוחרים לעבוד עם מערכת סגורה או פתוחה – יש לכך השפעות רבות.

כאשר ניגשים לבחור באיזו מערכת ייבנה אתר האינטרנט שלנו – עולות שאלות רבות, שלמי שלא מגיע מהתחום – נראות כמו שאלות מורכבות, ולכן לרוב התשובה תיקבע על פי המחיר, אך המחיר בסופו של דבר יכול להיות גבוה יותר ממה שציפיתם.

אז בואו נדבר על סוגי הגישות שקיימות היום בשוק:

  • קוד סגור – כאשר בונים אתר במערכת סגורה – משמע קוד סגור – מערכות כאלה מגיעות בדרך כלל עם ממשק Drag & Drop המאפשר לבנות עמודים לאתר באמצעות אלמנטים קיימים, וממשק קל שמציג את התוצאה בזמן אמת, חלקן אף מגיע עם מערכת לניהול התוכן, כך שעל המשתמש לבנות רק תבניות, והתוכן כבר מכניס את עצמו בהתאם להגדרת התבנית.
    למשתמש יש גישה מובלת מאוד ליכולות המערכת, כך שהוא נדרש להתאים את עצמו למה שהחברה המפתחת מאפשרת לו לבצע.
    במערכת כזו – המשתמש תלוי בחברה המפתחת שכן הציפייה היא שאותה חברה תדאג לעדכונים, אבטחה ותמיכה.
    הקוד כמובן שאינו נגיש כלל למשתמשים, הוא מקודד ואינו ניתן לשינוי, הפועל היוצא הוא שרק המפתחים של החברה יכולים לגשת אליו – וזה אומר – כמות קטנה (יחסית) של אנשים שמטפלים בליבת המערכת.
    מבחינת מחיר – זו בדרך כלל השיטה הזולה ביותר, כיוון שמקבלים בחבילה אחת גם את האירוח וגם את הפיתוח – כאשר המשתמש לא נדרש לדעת קוד.

  • קוד בהתאמה אישית – בראשית אתרי האינטרנט אתרים היו בנויים רק באמצעות קוד נקי – כזה שנכתב במיוחד לאותו אתר ולדרישות הלקוח, ככל שעבר הזמן מצאו שיש הרבה פעולות זהות שאין טעם להשקיע כל פעם בכתיבה שלהן מחדש, כמו למשל בנייה של מערכת ניהול התוכן מאחורי הקלעים של האתר, או יצירה של עמודים שונים שנראים אותו דבר אך התוכן שלהם משתנה, ולכן התחילו לבנות יותר ויותר בשיטה של תבניות.
    שיטה כזו היא שיטה ארוכה מאוד ויקרה מאוד, התהליך היה מורכב מתהליכי איפיון, עיצוב ופיתוח – וכמובן שלכל שלב נדרש בעל מקצוע שיודע את העבודה.
    היום עדיין ניתן לראות אתרים שנבנים בצורה הזו – בד"כ אתרים גדולים מאוד של חברות גדולות במשק.

  • קוד פתוח – כאשר בונים אתר באמצעות מערכת שהיא קוד פתוח – הדבר אולי הכי חשוב הוא שהרבה מגבלות יורדות, וכמובן שיחד עם זאת, גודל האחריות על הקוד גדלה.
    אתרים הבנויים באמצעות קוד פתוח מאפשרים למשתמש גמישות, הקוד הפתוח לרוב מספק בסיס למערכת ניהול התוכן, ומה שנשאר זה לבנות את התצורה הסופית עבור כל אחד מהאזורים או עמודים – בין אם מדובר בעמוד בודד או תבנית.
    במערכות קוד פתוח יש קבוצה של מפתחים שבונים ומטפלים בליבת הקוד – שכן הוא יותר נפוץ וניתן לצפיה – וכך קל יחסית להגיע לפרצות אבטחה – ואותה קבוצה דואגת שפרצות אלה יטופלו, בנוסף לקבוצה זו – כל אדם שיודע לכתוב קוד ומעוניין להוסיף מנגנון למערכת יכול לעשות זאת בצורה חופשית.
    מבחינת המחיר – המערכת מגיעה בחינם לכל מי שרוצה, אך המשתמש צריך לדאוג לשרת אירוח עליו תותקן המערכת וכדי שהוא יופץ בעולם.

עכשיו כשאנחנו יודעים קצת יותר על הגישות הנפוצות לבניית אתרים – אפשר לדבר מעט על היתרונות והחסרונות, כאשר את הבנייה בהתאמה אישית אני משאיר בצד – היה חשוב לי שתדעו שזו גם גישה שקיימת היום – אבל היא פחות מתאימה למי שרק מתחיל את העסק שלו באינטרנט.

הקוד הסגור והקוד הפתוח דומים מאוד לעולם מכשירי הסלולר – היום מאוד פשוט וברור למי שרוצה לקנות טלפון חכם שיש 2 סוגים של מערכות – המערכת של אפל – שהיא נקראת "גן סגור" כיוון שאפל לא מאפשר גישה לקוד הליבה של המכשיר, ורק מה שהיא מאפשרת ניתן להשתמש.
לעומת זאת יש את מכשירים של סמסונג, שיואמי וכו' שמבוססים על המערכת של גוגל הלא היא "אנדרואיד" שהיא קוד פתוח שמאפשר למפתחים לפתח איזו תכונה שהם רוצים וקוד המערכת מופץ לשימוש חופשי – בגלל זה אנחנו רואים הרבה פעמים מכשירים שונים שמבוססים על המערכת הזו.
גם בעולם הסלולר וגם בעולם האתרים – ההתייחסות זהה – יש את מי שרוצה להיות מוגבל – שמה שנותנים לו לבצע זה מה שמתאים לו והוא לא רוצה להסתבך עם זה – והוא בטוח שהכל יעבוד כמו שצריך בלי תקלות מהותיות.
לצד מי שמעוניין שתהיה לו אפשרות לבצע איזו פעילות שהוא רוצה עם המכשיר שלו – ומקסימום הוא יקרוס – נתקין מחדש.

בעולם אתרי האינטרנט הסיפור דומה – באתרים שבנויים בקוד סגור המשתמש פשוט בונה ולא צריך לדעת קוד, הוא יודע שהוא מוגן והוא בטוח, אך החיסרון הגדול הוא שהאתר חייב להיות מאוחסן באותה החברה שפיתחה את הקוד – הוא לא יעבוד בשרת אחר וזו חתונה לכל החיים, במידה ותרצו לעזוב את החברה המארחת – תצטרכו לבנות את האתר מחדש, ובד"כ התוצאה שונה ממה שהיה קיים.

לעומת זאת – באתרים שבנויים בקוד פתוח – נדרשת עבודה ראשונית של פיתוח, ככל שמתאימים את המערכת נכון לצרכים של האתר, כך השינויים בעתיד יהיו פשוטים וקלים.
בצורת עבודה כזו – כל פיתוח חדש שיוצא, בד"כ כבר מישהו פיתח אותו כתוסף שניתן להוסיף לאתר בכמה לחיצות כפתור (כמובן שצריך לבצע התאמות וכו'), אך השימוש קל יותר ולא מוגבל למפתחי חברה אחת.
במקרה שהאתר מאוחסן בחברה מסויימת, ייתכן ובעתיד תחליטו לעזוב את אותה חברה – לא תהיה עם זה בעיה – אתרים אשר בנויים בקוד פתוח ניתנים להתקנה על כל שרת שתואם את השפה בה הם נכתבו.
יחד עם זאת – תמיד חשוב לשמור על גרסאות עדכניות של המערכת, התוספים והשרת כדי להבטיח ביטחון גם כאשר הגן פתוח.

אז אם נסכם במשפט אחד – באתרי אינטרנט תמיד עדיף להיות עם היכולת להיות גמישים ודינאמיים, שווה להשקיע בתשתית טובה ולדאוג להישאר מעודכנים, קח תוכלו להיות בטוחים שאתן לא כבולים לאף גורם – לא למפתח, לא לחברת אירוח ולא למבנה קבוע.

שיתוף

אני כאן...
השאירו פרטים ואחזור אליכם.
במה אוכל לעזור היום?
אני כאן...
השאירו פרטים ואחזור אליכם.
במה אוכל לעזור היום?