אתר תדמית, עמוד נחיתה או חנות אינטרנטית? איזה מהאתרים מתאים לי?

שיתוף

הרבה עסקים בתחילת דרכם אינם יודעים איזה אתר נכון עבורם – האם אתר שהוא תדמית בלבד? אולי עמוד נחיתה מספיק? ומה אם יש לכם חנות? האם חנות אינטרנטית זה הפיתרון או בכלל אתר שמציג את המוצרים כקטלוג…?

כיום ישנם מספר סוגי אתרי אינטרנט עיקריים, לכל סוג כזה יש מטרה ותפקיד עיקרי בהצגת העסק שלכם ברשת האינטרנט. בין אם אתם מנהלים עסק קטן או גדול, הבנה של ההבדלים בין סוגי האתרים השונים חשובה להתאמה לצרכים שלכם וגם לתקציב שתרצו להשקיע בהצגת העסק שלכם ברשת האינטרנט.

כיום ישנם 4 סוגים, שהם המוכרים והעיקריים ביותר:

  1. אתר תדמית
  2. עמוד נחיתה
  3. חנות אינטרנטית
  4. קטלוג

במאמר זה אני אתייחס לדגשים החשובים של כל אחד מהסוגים, בתקווה לעשות לכם קצת סדר, ולעזור לכם לבחור את הסוג הנכון עבורכם.

אז… שנתחיל?

אתר תדמית

אתר תדמית הוא אתר שמטרתו להציג את העסק או המותג שלכם, באמצעות אתר תדמית ניתן להציג לגולשים כל מידע שתרצו, בין אם זה שירות שאתם מספקים, או מידע על מוצר שאתם מוכרים, כאשר מדובר בהצגת מידע בלבד ללא יכולת מצד הגולש לבצע רכישה בפועל.
במקרה של אתר תדמית – היכולת של הגולש להיות פעיל מהצד שלו היא די מוגבלת – בדרך כלל הוא יכול רק ליצור קשר דרך טלפון / ווטסאפ / ניווט למקום העסק שלכם, כמובן שניתן להציג את הרשתות החברתיות בהן העסק פעיל, וגם לאפשר לגולש להירשם לדיוורים כדי להישאר מעודכן על כל פעילות שאתם חושבים שהיא חשובה לדיווח.

הקמת אתר תדמית לא דורשת הרבה זמן עבודת בנייה כיוון שמדובר בעיקר ביצירת תוכן לגולש בעת השימוש באתר והאפשרויות שלו מוגבלות מאוד, מה שידרוש זמן עבודה בעיקר הוא העיצוב הראשוני של העמודים ותוכן שצריך לייצר במיוחד לפעילות שלכם.

דוגמאות לאתרי תדמית:

מעלות מערכות אנרגיה
לב אמיץ

עמוד נחיתה

עמוד נחיתה גם הוא משמש להצגת העסק והמותג (מעיין כרטיס ביקור קטן), הוא בדרך כלל יהיה שונה בנראות והפונקציונאליות שלו מהאתר המרכזי של העסק, שכן מטרתו מעט שונה מאתר אינטרנט רגיל, הוא יותר ממוקד במטרה לגרום לגולש לבצע פעולה נקודתית, בין אם זה להשאיר פרטים ליצירת קשר, לענות על סקר או לרכוש את המוצר שלכם.
עמוד נחיתה מציג ברוב המקרים תוכן מצומצם על פעילות העסק או המוצר, וממקד את הגולש לביצוע הפעולה לשמה הוא נכנס.
בדרך כלל עמודי נחיתה לא יכילו קישורים שיעבירו את הגולש לעמוד אחר (פנימי או חיצוני), הקישורים הכי נפוצים בעמודים אלה הם "עוגנים" – לחיצה עליהם מקפיצה את הגולש לנקודה ספציפית באותו עמוד (אבל לא מעבירה אותו למקום אחר).

הקמת עמוד נחיתה טוב דורש מעט יותר עבודת חשיבה על עיצוב ומבנה העמוד, וזאת על מנת לגרום לגולש לבצע את הפעולה שלשמה משכנו אותו להיכנס לאותו עמוד (למשל קמפיין שהופעל בפייסבוק או קמפיין ממומן ברשתות החיפוש).

דוגמאות לעמודי נחיתה:

ביטוח עובדי ZARA
פלוס ביטוח

חנות אינטרנטית / אתר סחר / חנות אונליין / איקומרס

הרבה שמות נתנו לאתרים מהסוג הזה – והמשמעות היא זהה לחלוטין – זירה נוספת להצגה ומכירת המוצרים שלכם, בין אם הם מוצרים פיזיים, שירותים שונים או אפילו מוצרים וירטואליים (רישיונות למשל).
אתר מכירות באינטרנט, בשונה מהסוגים האחרים, הוא נוצר במטרה לגרום לגולש "להסתובב" בחנות הוירטואלית שלכם – להיחשף למגוון המוצרים או השירותים המוצעים ובסופו של דבר לבצע רכישה (תשלום) דרך המערכת.
במהלך השנים, המחקרים והניסיונות הגיעו להבנה שהגולש הממוצע מחפש כמה שיותר חיים קלים, את רוב הפעולות המערכת עושה במטרה לחשוף אותו ליותר ויותר מידע שמתאים לו, בין אם הצגת מידע ממוקד על המוצר עוד לפני שנכנסנו לפריט עצמו, מצב דומה למוצרים שיש על המדף בסופר, ומוצר שעניין אותנו אנחנו ניקח ונקרא את התווית קצת יותר.
או למשל – הנחות – אם באתר מפורסם מבצע מסוים על מוצרים ספציפיים – הגולש יצפה לראות את ההנחה בלי לעשות פעולות נוספות (מלבד להכניס את המוצר לסל), אותו דבר אנחנו רואים בקופה ובתהליך התשלום – הרוכש מוודא שהוא אכן קיבל את ההנחה, אבל לא נדרש לבצע פעולות נוספות.
נכון – יש מגוון של אפשרויות ויכולות, אך הרעיון ברור.

אתר מכירתי דורש הקמה מאוד קפדנית, בעיקר בעקבות כך שעבור הגולש יש הרבה פעולות שהוא יכול לבצע, ולקבל משוב בהתאם, על כל פעולה צריכה להיות תגובה, כך הגולש מבין למה גרמה הפעולה שהוא עשה ומרגיש יותר בטוח להתקדם לשלב הזה.
המשוב מהאתר יכול להופיע בכל מיני דרכים, בין אם הצגת מוצרים רלוונטיים לאחר חיפוש מסוים או סינון, ובין אם הוא ביצע תשלום שגוי וצריך לתקן חלק מהפרטים שכתב, וכמובן, תקשורת לאחר ביצוע הרכישה – לא פחות חשובה מהליווי במהלך הרכישה עצמה – לכן, ההודעות שנשלחות על סיכום הרכישה ועדכון לגבי משלוח אם קיים, חשובים לא פחות.
ככל שתושקע חשיבה ויישום של אפשרויות ומקרים שונים – כך האתר יהיה אמין יותר, ויותר גולשים יהנו לחזור ולרכוש דרככם.

כפי שציינתי קודם לכן, אתר מכירות מטרתו היא לאפשר לגולש לרכוש את המוצר, וזה אומר שגם את תהליך התשלום הוא יעבור דרך האתר באמצעות הזנת אמצעי התשלום בהתאם למה שבעל האתר מאפשר.
נקודה זו חשובה (ותורחב במאמר נפרד) – כיוון שמדובר בתהליך רגיש – צריך לתת לגולש את ההבנה שמדובר באתר מהימן, ולא פחות חשוב – אתר שמכיל את כל תהליך הגבייה בצורה תקינה, שזה אומר קבלת אישור הזמנה, קבלה על התשלום וכו'.
חשוב לקחת את הנושא הזה בחשבון כיוון שתהליכים אלו צריכים להילקח בחשבון מול חברות סליקה בארץ ומנגנון הוצאת קבלות לאחר התשלום שיהיו תקינות לצורכי מס והתנהלות תקינה מול גופי המיסוי בארץ.

אז אם נסכם בשורה אחת (אולי שתיים) – אתר מכירות דורש עבודה ויישום דברים רבים, ולכן נדרש זמן עבודה ארוך יחסית שכולל גם את זמן הבנייה, יישום ההחלטות והשינויים (אם צריך) וכמובן הזנת המוצרים.

דוגמאות לאתרי מכירה אונליין:

בן-דוד

קטלוג

אתר קטלוגי מצליח לאגד בתוכו אתר תדמית ומכירות באחד, עם יתרונות וחסרונות שונים, מטרתו של אתר קטלוגי הוא להציג לגולש את מגוון המוצרים או השירותים המוצעים, לצד מידע רב על החברה, התהליכים, וכו'.
באתר מסוג זה, המשתמש יכול לציין באילו שירותים הוא מעוניין או אילו מוצרים הוא רוצה לרכוש, אך הרכישה בפועל (התשלום) נעשית מול גורם אנושי בלבד.
אתרים כאלה משרתים בעיקר עסקים שחייבים לבצע שיחת התאמה עם הגולש לצורך התאמה מלאה של המוצר, אבל גם עסקים קטנים שרק מתחילים את דרכם ולא יכולים או רוצים להשקיע כספים על מערכות נלוות נוספות לעסק הפיזי שלהם, ולכן מעוניינים לקבל פניות עם כמה שיותר פרטים על סוג המוצר או השירות, וכמה שיותר פרטים רלוונטיים על הגולש שמעוניין ברכישה.

בדומה לאתר מכירות, אתר קטלוג טוב נותן מידע רלוונטי לגולש בצורה פשוטה וקצרה, ובמידה והוא מעוניין לקבל מידע נוסף הוא יכול להיכנס לעמוד ייעודי של אותו מוצר או שירות ולקבל פרטים נוספים בהרחבה. ברוב האתרים שהם קטלוגיים – הגולש יוכל לבצע הזמנה או בקשה של חזרת גורם אנושי מטעם האתר לאותו מוצר, וזאת הוא יכול לעשות על ידי מילוי טופס עם הפרטים שלו, מה שמחייב גם באתר כזה שיהיו תגובות חזרה למשתמש על כל פעולה שהוא עושה – בין אם זה אישור על קבלת הפרטים או שליחת הודעה המציגה בפניו מה הפריטים או השירותים בהם הוא התעניין ולגביהם יצרו איתו קשר להמשך התקשרות.

אתר קטלוגי דורש בנייה דקדקנית ומדוייקת, כמעט כמו של אתר חנות כי כל מידע שמופיע או לא מופיע משפיע על החלטת הגולש האם להתקדם או לא, כאשר המטרה היא שככל שיהיו יותר פניות – כך יגדל הסיכויים למכירה.

דוגמאות לאתרים קטלוגיים:

Kaba
a laptop with a screen showing a recipe
a screenshot of a cell phone
a black and white circular logo with a chef hat and mustache
Nature Way

לסיכום – ההחלטה על איזה סוג אתר אתם צריכים, צריכה להיות מאוד פשוטה, והנה כמה שאלות "טכניות" שיוכלו לעזור לכם בבחירה הנכונה לכם:

  1. האם אתם מוכרים מוצר או שירות שאפשר לרכוש בלחיצת כפתור בצורה פשוטה?
  2. האם יש לכם את הזמן והמשאבים לתפעל את האתר בצורה שוטפת?
  3. תוך כמה זמן אתם רוצים שיוצג משהו לגולשים?
  4. כמה כסף אתם מוכנים להשקיע לצורך הקמה ראשונית?

מענה על השאלות האלה יכול מאוד לעזור למקד אותכם לסוג האתר שאתם צריכים לצד היכולות הכלכליות והזמינות שלכם לטפל ולתפעל את המערכת.

עדיין לא הצלחתם להגיע להחלטה ואתם רוצים חוות דעת נוספת – מוזמנים לכתוב לי ואשמח לייעץ

שיתוף
מאמרים שעלות לאחרונה

תוכן עניינים

אני כאן...
השאירו פרטים ואחזור אליכם.
במה אוכל לעזור היום?
אני כאן...
השאירו פרטים ואחזור אליכם.
במה אוכל לעזור היום?